בית‏ > ‏בית הספר‏ > ‏

מגמת דיפלומטיה

דיפלומטיה ותקשורת בינלאומית בשפה האנגלית בהיקף של 5 יח"ל

 

למה- מטרת מקצוע הבחירה נועד לאפשר לתלמידים ללמוד ולקבל מיומניות שיתנו להם את

האפשרות לתקשר בצורה יעילה עם קבוצות הנמצאות מחוץ למעגל הטבעי שלהם. במקצוע  התלמידים ירכשו כלים אשר יהיו להם לתועלת בהמשך דרכם בלימודים, בעבודה ובקשרים בין-אישיים, בין-תרבותיים ובין-לאומיים. 

מה- תלמידים לפתח כלים המאפשרים לתלמידים, התוכנית תכלול אלמנטים שונים כגון:

* לימוד דרכי ניתוח והערכה של ההנחות ושל המסרים בתקשורת, והפקת טקסטים למדיה המותאמים למטרה ולקהל היעד.

* שיפור היכולת לבנות ולהציג טיעונים ולהגיב לטיעונים בנושאים רב-ממדיים ושנויים במחלוקת, בעל-פה ובכתב, במסגרת של רב-שיח ותוך שימוש בשפה מדויקת, ארגון רעיונות מורכבים והתאמה לנורמות ולמוסכמות של ההקשר.

* ניהול פורומים של יוזמות חינוכיות בינ"ל באמצעות טכנולוגיה ומדיה דיגיטליות לצורך תקשורת בין-תרבותית ופיתוח היכולת לתפקד מול אנשים מתרבויות אחרות.

* רכישת אסטרטגיות יעילות לשיתוף פעולה לצורך ניהול משא ומתן וקבלת החלטות באמצעות משחק תפקידים וסימולציה.

* תרגול כישורי חשיבה ויצירתיות כדי לבחון פתרונות לנושאים אקטואלים שעל סדר היום העולמי.

מי- מקצוע בחירה מיועד לתלמידים הלומדים ונבחנים באנגלית ברמה של 5 יח"ל. תלמידים שיבחרו במקצוע החדש יעשו זאת במסגרת מקצוע בחירה וזה בנוסף לבחינת הבגרות באנגלית שחובה לכלל התלמידים.

 

איך-  התלמידים ילמדו 3 ש"ש בכיתות י'-י"ב את פרק הבסיס, מיומנויות התקשורת, ויגשו לבחינת בגרות חיצונית (3 יח"ל) בכיתה י"ב. בכיתות י"א-י"ב ילמדו 3 ש"ש נוספות את פרק ההרחבה,  ניהול סכסוכים ויישובם, ובסוף י"ב תתקיים הערכה בית ספרית (2 יח"ל). הפרטים בטבלה שלפניכם.

 

לימודי הרחבה

לימודי בסיס

ניהול סכסוכים ויישובם

מיומנויות התקשורת

2 יח"ל

3 יח"ל

3 ש"ש בכיתות י"א-י"ב

3 ש"ש בכיתות י'-י"ב

   40% הערכה בית ספרית

   60% הערכה חיצונית

      

פרק ההרחבה: ניהול סכסוכים ויישובם

בפרק זה המיועד לתלמידי י"א וי"ב התלמידים ילמדו לנתח, לנהל, ליישב ולמנוע סכסוכים. הם יגלו את מגוון הגורמים העומדים בבסיסו של סכסוך וכיצד לנסח מחדש את הסוגיות כך שניתן יהיה לדון באפשרויות ליישוב הסכסוך ולבחור מתוכן את המתאימה. התלמידים  יישמו תהליכי קבלת-החלטות המבוססים על אמון, שקיפות ומטרות משותפות, תוך שהם מיישמים תיאוריות מתחומי הסוציולוגיה והפסיכולוגיה. בנוסף ללימוד תיאוריות ומקרי מבחן, ישתתפו התלמידים בפעילות עם קהל בפורומים ציבוריים שונים מחוץ לכותלי בית הספר,  ושם יישמו את הידע שרכשו בהקשרים בין-אישיים, חברתיים, סביבתיים, עסקיים וכאלה הנוגעים ליחסים בינלאומיים.

 

פיתוח מודעות מטה-לשונית ומודעות בין-תרבותית

פיתוח מודעות מטה-לשונית ומודעות בין-תרבותית יאפשרו לתלמידים להשתמש בצורה יעילה בשפה, בין אם זו אנגלית, שפת האם או כל שפה אחרת שהם יודעים. התלמידים ילמדו להיות גמישים בשימוש בשפה, תוך התאמת הסגנון לנסיבות התקשורת.

1.     אוריינות מידע

א.     מציאה, ניתוח והערכה של מידע רלוונטי ומזוקק לחזק דעה

ב.     לזהות ולנתח מקורות ראשים ומשניים להצגת מחקרים, מצגות לקהלים שונים

ג.      שימוש בטבלאות, גרפים, מפות וכדומה לחזק טיעונים ולשכנע אחרים

ד.     לחקור, לתכנן ולכתוב ניירות עמדה

 

2.     אוריינות תקשורתית

א.     להשתמש בכלים טכנולוגים מגוונים לתקשר, להתדיין, ולשאת ולתת

ב.     לפתח מיומניות הקשבה בסביבות שונות

ג.      להשתמש באמצעי תקשורת מילוליים ובלתי מילוליים כאמצעי הסברתי ובכדי לפתור קונפליקטים

ד.     להשמש ביכולת מילולית ברמה גבוהה בכדי להשתתף ולהוביל דיונים

ה.    לדעת כיצד להשאר משתתף פעיל בסימולציות שונות על מנת לההגיע להסכמות קבוצתיות ולהגן על דעות

ו.       הקניית מיומנות הכנת מצגות ברמה גבוהה

 

3.     אוריינות בין תרבותית

א.     הבנה וזיהוי של נורמות תרבויותיות שונות.

ב.     מחקר וסובלנות כלפי תרבויות שונות תוך זיהוי מכנים משותפים והבדלים בין תרבויות שונות

ג.      פיתוח סובלנות תוך כדי מחקר תרבויות שונות

 

4.     אוריינות ויצירתיות ביקורתית

א.     יכול לזהות מגוון תגובות לבעיות מורכבות ולנתח בזמן קצר את ההשלכות קצרות ורחוקות מועד

ב.     חיפוש וניתוח בעיות מזוויות שונות

ג.      פיתוח רעיונות מקוריים