בית‏ > ‏

נוער עולה

                                                                                                          הגדרת תחום אחריות הרכזים

נעל"ה

פרוייקט נעל"ה מהו?
מטרת הפרוייקט להעלות לארץ לפנימיות נערים בני 14-16 לפני הוריהם על מנת שיהוו גשר לעליית משפחתם. הגיוס נעשה במדינות חבר העמים, בעזרת השליחים המקומיים, במדינות השונות. השליחים דואגים לתת פרטים ולפרסם את הפרוייקט. 

לאחר שנעשה הגיוס - נציגי מנהלת נעל"ה, וביניהם מחנכים ופסיכולוגים, עורכים תהליכי מיון הכוללים מבחנים שונים וראיונות.
לפרוייקט שני מסלולים-  תלת שנתי וארבע שנתי. השנה חוות הנוער ממשיכה לקבל קבוצה  לארבע שנים.
בחופשות מתארחים הילדים אצל משפחות ישראליות שהסכימו לארח וללוות את הנערים בקליטתם בארץ. גיוס המשפחות נעשה ע"י הפורום הישראלי.

 


הסיבות השונות להצטרפותם של הנערים לפרוייקט
• הרצון לקבל השכלה טובה.
• המצב הכלכלי הקשה.
• בלבול בזהות.
• הנהירה של היהודים מחוץ לגבולות בריה"מ.
• בעיות אנטישמיות.
• מערכת ערכים שהתפוררה בעקבות התפוררות הקומוניזם.
• חוסר ודאות - מה צופן העתיד.

 

השתלבותם של הילדים בחיי הפנימייה
הילדים משולבים באופן מלא בחיי הפנימייה החל מהתורנויות ועבודה בענפים ועד לחוגים שונים ומגוונים. כגון: זהות יהודית, ריקודי עם, שירה בציבור, חוגי ספורט שונים, חוגי נגינה מגוונים, מחשב, להקת מחול וזמר.
הילדים משתתפים בקבלות שבת, מופעים שונים והכנות לחגים.
בנוסף לכך, הנערים מכירים את הארץ באמצעות טיולים, סיורים, מחנות וסמינרים. אין ספק שילדי הפרוייקט תורמים רבות לחיי הפנימייה. כמו כן, הבו

גרים מביניהם עוברים תוכנית הכנה לצה"ל.
הצד הלימוד האקדמי
יום הלימודים מתארך עד השעות 16:00-18:00. חלק מהשיעורים מתקיימים בעברית וחלקם ברוסית. כל הילדים אמורים לגשת לבחינות הבגרות על מנת לסיים את לימודיהם עם תעודת בגרות ישראלית.
התלמידים נבחנים בבחינות בגרות לעולים. ישנן שעות עברית רבות אך ישנה גם בחירה בין המקצועות השונים כגון כימיה, ביולוגיה, מחשבים, פיזיקה וכו'.

 

עולים 


איפיון מצבם החברתי של העולים

העולים נמצאים בתהליך קשה של הסתגלות לארץ ולפנימייה. המאמץ הנפשי הנדרש מהם רב:


1. רבים באו ממשפחות קטנות ולא היו מורגלים לתפקוד ולחיים בתוך הקבוצה.
2. עם עלייתם ארצה אבד להם מקור תמיכה משמעותי - ההורים.
3. עליהם להסתגל לשפה, לערכים ולנורמות התנהגות חדשות. הלחץ עליהם חזק משום שהתרבות הישראלית מוצגת כ"תרבות הנכונה" אליה צריך לעבור במהירות האפשרית.

הטוטליות של המוסד הפנימייתי מחריפה דרישה זו. הפעילות החברתית נתפסת ע"י הצוות הקולט וע"י החניכים העולים כדרך להעברה תרבותית ולכן החשיבות המוענקת לעובדה שהעולים ישתתפו בפעולות החברתיות. לחץ זה לפעמים משיג תוצאות הפוכות של הסתגרות העולים ושדרים של חוסר רצון להתערות תרבותית. בעיקר כאשר חלק מהעולים לא פתרו את בעיות ההסתגלות האישיות וניתוקם ממשפחותיהם.

 

רכז נעל"ה - ועולים הגדרת תפקידים וסמכויות

תחום אדמיניסטרטיבי
1. משרד הפנים - רישיונות ישיבה, ויזות, אזרחות ישראלית.
2. משרד קליטה - סל קליטה, הלוואה מבנק עידוד.
3. צה"ל - צו ראשון + שני, קשר עם לשכת גיוס.
4. טיסות - אחריות על הטסת תלמידים בחופש והטסת חניכי נעל"ה שסיימו י"ב ולא שינו סטאטוס.
5. אחריות על חלוקת דמי כיס וטלכרדים לחניכים והגשת דו"חות להנה"ח.
6. אחריות על קורס פסיכומטרי, הרשמה למבחנים פסיכומטריים, הרשמה לאוניברסיטאות. והגשת כל הדו"חות לאגף.
7. קשר עם מנהל הסטודנטים.
8. דוחות למנהלן בנושא סמינרים של נעל"ה, טיולים ואירועים בחגים ובחופשות.
9. אחריות על התקשורת עם ההורים ושליחי הסוכנות בחו"ל.


תחום חינוכי / טיפולי בפרט
1. קשר יום יומי עם היועצות החינוכיות בביה"ס. עדכונים דו-כיווניים. ישיבה מרוכזת אחת לשבוע.
2. קשר עם מחנכי הכיתות והצלבת אינפורמציה בינם לבין מדריכי הקבוצות (ביקור סדיר, הישגים לימודיים, סדר ומשמעת, תפקוד חברתי).
3. שיחות אישיות עם חניכים הפונים אליו או מופנים אליו מגורמים אחרים, וטיפול בבעייתם.
4. טיפול בבעיות משמעת והתנהגות - בעקבות פניית מדריכים או מורים.
5. ייעוץ למדריכים במקרה של בעיות בקבוצה, קבלת החלטה משותפת לגבי תגובות ועונשים.
6. שיחות עם הורים.
7. כתובת להורים עולים לגבי תלונות, בקשות וקבלת מידע. כמו כן יצירת קשר עם ההורים במקרה של בעיה.

העשרות 
1. אחריות על העשרות ספציפיות לעולים ונעל"ה כגון: זהות יהודית, הרצאות כלליות בשפה הרוסית, הכנת התלמידים לפני חגים, מועדים וטקסים, הן בתחומי בית הספר והן בפנימייה.
2. טיולים וימי כיף בחופשים ארוכים. תכנון וארגון.
3. מפנה לחוגים מיוחדים מחוץ לחווה כגון שח-מט, נוער שוחר מדע, בצלאל - במידה ויש פניה.
4. ארגון קורס מיוחד להכנה לבחינה פסיכומטרית.


פרויקטים מיוחדים 
1. קליטה.
2. משפחות מארחות - פורום ישראלי.
3. יחסי ציבור לחווה באמצעות ראיונות ברדיו רקע.
4. יצירת קשרים עם בעלי תפקידים היכולים לעזור בדרך כלשהי לחווה.
5. ג'וינט - ספרים לספריה ברוסית, אינטרנט.


ריכוז נעל"ה ועולים 
1. קשר יום יומי עם ביה"ס - מנהלת, מורים, יועצות.
2. קשר עם אחות החווה.
3. קשר עם רונית שוחט - רישומים, ביטוח בריאות.
4. קשר עם מנהל הפנימייה ומנכ"ל החווה לקבלת ייעוץ ולצורכי דיווח.
5. קשר עם אווה/שני - העשרות, ואחריות על ביצוע תכנית החינוך המשלים שנקבעה.
6. קשר עם מדריכים -
  • סידור עבודה בשבתות.
  • חגים וחופשים.
  • בניית תוכנית וטיולים.
  • קבלת מידע לגבי המתרחש בקבוצות.
  • ביקור בקבוצות להכרת התלמידים.
  • ייעוץ וטיפול בבעיות המתעוררות בקבוצות.
7. קשר עם ג'ודי סגל - אירוח קבוצות בחווה בעת הצורך.
8. הגשת דו"חות עבודה.

קשר שוטף עם ה"שטח"

1. בניית קשר מובנה וקבוע עם הקבוצות וכניסה רציפה לפעילות בקבוצות - בשעות הערב.
2. הרכז יהיה נוכח בחדר האוכל בארוחות ערב, לילות שבת, חגים, ואירועים מרכזיים. 
    כמו כן - יעמוד בקשר פיזי (עפ"י הצורך) במועדי כיבוי אורות, ויוודא ביצוע המדיניות.
3. רכז נעל"ה ועולים יעמוד בקשר של הנחיה ופיקוח ישירים על צוות המדריכים של פרויקט נעל"ה- ולמעשה יהווה עבורם כתובת ראשונה לכל צורך ובעיה.
4. כקונספציה- על הרכז לשמור על קשר הדוק עם ה"שטח" - לצורך בקרה, פיקוח ושליטה, הן ברמת התלמידים והן ברמת הצוות.


הפרוייקט הצרפתי בחווה

חוות הנוער הציוני מהווה היום מענה לצורך מאוד ייחודי של אוכלוסיית הנוער היהודי מצרפת, לעבור בגרות צרפתית בארץ. 


התלמידים הצרפתים שרוצים לעלות לארץ או להתנסות בחוויה ישראלית בהיותם בתיכון, מתקשים מאוד להשתלב בתיכון ישראלי ולהבחן בבגרות ישראלית. בנוסף, חלק מתלמידים אלו 


אינם בטוחים בהצלחת הסתגלותם ומעדיפים לשמור על האפשרות לחזור לצרפת למסלול לימודי צרפתי. תכנית זו מאפשרת "נחיתה רכה" יותר בתהליך הסתגלותם לארץ.


במסגרת זו, החניכים הצרפתים מתכוננים לבחינות הבגרות הצרפתית, אך חיים בפנימייה כמו כל החניכים האחרים ומשתתפים ברוב הפעילויות הקיימות, כגון תורנויות, עבודה חינוכית, 


חוגים, טיולים, גדנ"ע ועוד...


המגמה הצרפתית מחולקת לשני קבוצות נפרדות: קבוצת בנים וקבוצת בנות. הקבוצות מוגדרות כמסורתיות עם כללים המחייבים כל חניך וחניכה. שמירת כשרות, שמירת שבת כהלכתה 


ברמה הקבוצתית, תפילה ושיעורי יהדות.


במידה וחניך יעדיף מסגרת אחרת, תהיה לו אפשרות להשתלב בקבוצות אחרות בחווה. כמו כן, נאפשר לתלמידים המעוניינים בכך, העמקה והרחבה בתחומי היהדות.


מטרתה של התוכנית היא לקלוט נוער מצרפת, לתת מענה לצרכים הייחודים שלו, אך יחד עם זאת להקנות לו עקרונות ומיומנויות כדי לקדם את הסתגלותו בארץ בדרך חווייתית ובפגישה עם 


"הישראליות" בכל רבדיה.

ב ה צ ל ח ה    ל כ ו ל נ ו



                                                                                   לאתר בית הספר הצרפתי לחץ כאן





אמנה למגמה הצרפתית

  • מתוך אמונה שהיהדות הינה מרכז כלל ישראל,  מחנכת חוות הנוער הציוני את תלמידיה להכרה וידיעת היהדות תוך התמקדות במושגי היסוד של המסורת היהודית.
  • מתוך אמונה שמדינת ישראל היא ארצו של כל יהודי, נפעל להקנות לחניכים ידע ומיומנויות לקידום הסתגלותם  בארץ, להתחיל ברכישת השפה והכרת הארץ.
  • אנו נחנך את התלמידים ברוח היהדות והציונות תוך הדגשת העקרונות הנצחיים של מסורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל.
  • אחדות ישראל תעמוד לנגד עיננו ברוח של כבוד הדדי, קבלת השונה וקירוב לבבות.
  • נחנך את תלמידינו למעורבות פעילה בחיי החברה והקהילה, תוך לקיחת אחריות אישית על הסביבה ועל עצמם.
  • נחנך את תלמידינו למצויינות, כלומר מיצוי היכולת הטמונה בכל אחד ואחד, בתחום האקדמי, חברתי, מוסיקלי, אומנותי, ספורטיבי ועוד... תוך הקפדה מתמדת על תרומתם לכלל.