בית‏ > ‏

הצוות


 פרופילי המדריכים



המדריך- איש הצוות


בשונה ממרבית הפנימיות שבהן עובדים מדריכים צעירים (בדרך כלל אחרי שירות צבאי)  ללא כל ניסיון משמעותי בעבודה עם מתבגרים בפנימיות, הרי הצוות החינוכי שבפנימייה מתאפיין במדריכים ורכזים בוגרים, מנוסים ובעלי ניסיון וידע רב בעבודה חינוכית עם נוער מתבגר- נורמטיבי- ובעל פוטנציאל למצוינות. רבים מהם הורים מנוסים בעצמם המיטיבים  מאוד לסייע לחניכים במציאת דרכם הייחודית למצוינות, מיטיבים לפגוש את החניכים ברגעי משבר 

ולסייע להם בהתמודדות, התבגרות והעצמה אישית, מיטיבים ואף מצטיינים  בעיצוב ובניית הקבוצה החד גילית כקבוצה המתאפיינת באקלים מיטבי, עשירה ביצירה ומעש ומהווה בית גידול איכותי לחניכיה. קבוצה חינוכיתזו, מאפשרת  לחניכים ביטוי אישי וקבוצתי מגוון, יצירתיות, מצוינות אישית וחיים קבוצתיים ענפים המקנים לחניכים יכולות מעולות בתחום התפקוד החברתי, שיתוף ומנהיגות. למדריכים, המצויים בתהליך תמידי  של אימון, לימוד והכשרה תוך כדי עבודה  - ניסיון רב בתכנון והנחיית פעולות המשמשות כסדנא איכותית לחינוך ערכי, העשרה, טיפוח יחסי אנוש ואקלים מיטבי, פתרון בעיות אישיות וקבוצתיות והקניית כישורי חיים הנדרשים לניהול אורח חיים בוגר ועצמאי. למדריכים ניסיון רב שנים וידע  בניהול שיחות אישיות שוטפות וסדירות עם כלל חניכי הקבוצה. בשיחות אלו מושם הדגש על התמודדות ופתרון בעיות אישיות, ייעוץ וסיוע בבניית מערכת שעות ועיסוקים אישית, סיוע בהתמודדות  עם מטלות הלמידה בבית הספר ובפנימייה (ש"ב) וסיוע לשם התמודדות מוצלחת עם מגוון המשימות העומדות לפתחו של חניך הפנימייה. צוות ההדרכה מיטיב להבנות את סדר היום של חניכי הפנימייה ולצקת בו משמעות חינוכית מקיפה.


הקשר המעצב והמחנך שבין מדריך לחניך מתאפיין במחויבות, אחריות ומסירות רבה ובא לידי ביטוי במגוון עיסוקים המתפרסים על כל שעות היום, השבוע והשנה ולהלן כמה מהם:

ההשכמה, בה מסייעים המדריכים לחניכים להתארגן ולהתייצב אל מטלות היום.

ארוחות, בהן מושקעת תשומת לב והכוונה לתזונה נכונה.

הידברות עם צוות המורים והמחנכים בבית הספר, המאפשרת יצירת מדיניות חינוכית מתואמת ומגובשת לכל תלמיד ותלמיד.

מעורבות, פיקוח, הכוון והדרכה בהכנת שיעורי הבית.

מעקב ועידוד להשתתפות פעילה ויוצרת בחוגים למצוינות והעשרה.

שיחות אישיות.

חינוך לאחריות ועבודה באמצעות ניקיון ותורניות.

פעולות ערב.

שיחות והפעלות לדיירי חדרי השינה וכן כיבוי אורות והרגעה כללית.


במשך השנה מתקיימים מספר טיולים בחיק הטבע, ערבי ימי הולדת, לפחות מופע אחד המופק על ידי חניכים והמיועד לכלל חניכי הפנימייה, סדנאות לזהות יהודית, חינוך מיני ועוד.

מעורבותם של המדריכים בכל הפעילויות המרצפות את סדר היום של חניכיהם היא מקיפה וכוללת הן פיקוח על עצם ההשתתפות של החניכים ואיכות הפעילות, הן עידוד והלהבה למיצוי הלמידה והמעורבות, הן טיפול רגיש, אמפטי וסמכותי בבעיות התנהגות והתמדה שיכולות להופיע במהלך ההשתתפות בפעילות. ולעיתים קרובות מעורבים המדריכים  גם בהפקה, ארגון והנחית הפעילות כמו למשל פעולות ערב, הפעלות חברתיות מסוגים שונים, חלק ניכר מהטיולים ועוד. השתתפות מקיפה זו מאפשרת למדריכים למנף את התהליך החינוכי אל מעבר לדאגה להשתתפות של החניכים בהפעלות בלבד, אלא גם להעשירו באמצעות מגוון של מתודות והתערבויות חינוכיות כגון מודל לחיקוי והזדהות, גבולות, מתן משמעות ועירור מוטיבציה, הכוונה לדרכי תפקוד והתמודדות, קשב וטיפול במצבי משבר.
כמו כן המדריכים נמצאים בקשר רציף עם צוות המורים בבית הספר ומתעדכנים באופן שוטף לגבי מצב ההישגים בלימודים של כל אחד ואחד מהחניכים. במידה והשגים של אחד החניכים לא עומדים בנורמות וציפיות של בית הספר, דואג המדריך למתן פתרונות למצב בדרך של שינויי לוח הזמנים של החניך והתאמת מערכת של שיעורי עזר באותם המקצועות, בהם מתקשה התלמיד; וכל זה תוך התיעצות עם צוות בית הספר ועם התלמיד המתקשה.
צוות המדריכים תמיד פתוח לדיאלוג, ותומך חזקות בקשר מתמיד עם הורי החניכים על מנת לעדכן אותם לגבי מצב ההישגים וההתקדמות הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי של הילדם.


המערך הטיפולי בכפר הנוער

 

הצוות המטפל בכפר מורכב מעובדים סוציאליים, יועצות בית ספר, מטפלת באמצעות בעלי חיים, קב"סית ופסיכולוג יועץ.

צוות זה מלווה את החניך לפי צרכיו מרגע הפנייה להיקלט במקום ועד לפרדתו בסיום כיתת יב'.

עבודת הצוות המטפל נעשת בכמה מישורים:

·       עם החניכים – באופן פרטני וקבוצתי.

·       עם צוות המדריכים – באמצעות הדרכתם והנחייתם.

·       עם הורי החניכים – נגישות להורים בשיחות טלפון ופגישות לפי צורך.

 

כפר הנוער הינו כפר חינוכי בו קיים דגש על תפקוד יום יומי בתחומים השונים. עם זאת אנו משוכנעים שהנערים והנערות זקוקים להבנה והתייחסות לתהליכים נפשיים ורגשיים שהם עוברים 

ולעזרה במציאת פתרונות לקשיים בחייהם, על מנת שיוכלו להתפנות ולתפקד במלואם ולממש את עצמם בתחומי החיים השונים.

החניך בתהליך ההסתגלות שלו עם הגיעו לכפר, מתמודד עם קשיי מעבר ופרידה מבית ההורים, הסתגלות למקום ולסדר יום לא מוכרים. מתמודד עם נושאים ושאלות שקשורים לגיל 

ההתבגרות, נושאים שקשורים לתהליך הלמידה בבית הספר ועוד. לחניך משימות רבות להתמודד איתן מה שיהפוך אותו במשך הזמן לבוגר עצמאי. אך בדרך הוא זקוק לפעמים לייעוץ, 

לתמיכה או טיפול שניתן ע"י איש מקצוע.

העבודה עם החניכים נעשית לעיתים בקשר ישיר ובשיחות ולעיתים באמצעות צוות המדריכים שמקבל הדרכה והנחייה מאיש הטיפול.

הורי החניכים אינם נוכחים אתנו ביום-יום אך אנו רואים בהם שותפים הכרחיים להצלחת החניך/ה בכפר. הצוות המטפל מקיים קשר עם ההורים, כולל פגישות קבועות והנחיית הורים. אנו 

מודעים לכך שגם ההורים מתמודדים עם שינוי בחייהם, כשבנם או ביתם עוברים להתגורר רחוק מהבית וגם הם זקוקים לפעמים לייעוץ והכוונה.

העובדת הסוציאלית והיועצת מעורבות כבר במפגש הראשון של החניך והוריו עם הכפר – בראיון הקבלה. הן שותפות להערכת מסוגלות והתאמת החניך/ה למסגרת פנימייתית ולבית הספר 

שבמקום. בשלב זה או בהמשך יעזרו גם בזיהוי יכולות של חניך, קשיים מכול סוג כולל קשיי למידה ומציאת מענים. ליווי זה ממשיך בתהליך ההסתגלות של החניך הצעיר ובמהלך השנים 

במקום -כל חניך לפי צרכיו ויסתיים בכתה יב',  בהכנה מעשית ורגשית עם החניכים לפרידה מהכפר והתחלה של חיים עצמאיים בחוץ.



סמכויות מדריך הקבוצה בפנימייה ותפקידיו

תחום הטיפול בפרט

  • המדריך אחראי לתהליכים החינוכיים ולהטמעת הערכים והנורמות של החברה בכלל ושל חוות הנוער בפרט.
  • המדריך יהווה דוגמא אישית, תוך הקפדה על שמירת גבולות והופעה מסודרת ומטופחת.
  • המדריך יהווה כתובת מרכזית לחניכיו.
  • המדריך ינחה, יכוון וייעץ לחניכיו בנושאים השונים.
  • המדריך יזום באופן קבוע שיחות אישיות עם כל אחד ואחת מחניכי קבוצתו, יהיה ערני למצבם ויאתר בעיות חריגות.
  • המדריך אחראי לקידומם הלימודי של חניכיו.
  • המדריך יבקר באופן קבוע בבית הספר, יתעדכן מידי יום במצבם של חניכיו וישתתף בכל הישיבות הפדגוגיות הדנות במצב הלימודי של חניכיו.
  • המדריך ייפגש ויתייעץ באופן קבוע וממוסד עם השותפים לו בצוות הרב מקצועי בכפר הנוער: מחנך הכיתה, עו"סית, יועץ בית הספר, אחות וכד'.
  • המדריך ינהל רישום מדוייק של תאריך השיחות האישיות ותוכנן.
  • המדריך ישתתף בכל הדיונים על הוצאת חניך שלו מכפר הנוער.
  • המדריך הוא האחראי האישי לביטחונם של חניכיו.
  • המדריך יסייע לחניכיו בשמירה וטיפוח קשרי המשפחה.
  • המדריך יהיה בקשר קבוע עם משפחות החניכים.
  • המדריך יבקר לפחות פעם בשנה בבית החניך בתיאום עם הגורמים הטיפוליים.
  • המדריך אחראי לנוכחות החניכים בכפר בכל שעות היום.
  • המדריך אחראי לוודא שיציאה מהכפר תהיה באישורו ובתיאום עם הגורמים הנוגעים בדבר.
  • המדריך אחראי לוודא את שעת היציאה והחזרה של החניך לכפר וכן את תנאי ההסעה.
  • המדריך יודיע להנהלת הכפר על כל היעדרות חניך.
  • המדריך ייזום וישתתף בפועל בביצוע מטלות שונות עם חניכיו (קישוט הבניין, ניקיון וכו')
  • המדריך אחראי על פיתוח וטיפוח האוטונומיה של חניכיו, תוך יצירת אפשרויות להתנסות אישית בלקיחת אחריות ובביצוע תפקידים מגוונים.
  • המדריך יתמוך ביוזמות עצמאיות של החניכים ויסייע להם בהגשמתם.
  • המדריך יעודד את חניכיו לפתח ולצרוך תחומי תרבות, ידע ודעת.
  • המדריך אחראי לעודד ולפתח פעילות התנדבותית בקהילה.
  • המדריך אחראי להקניית הרגלים בתחום תזונה נכונה, היגיינה גופנית ואסתטיקה.
  • המדריך יהיה ערני למצבו החברתי של כל חניך.
  • המדריך אחראי על מצבם הבריאותי של חניכיו.
  • המדריך אחראי על טיפול בחניך חולה השוהה בפנימייה בהתאם להנחיות גורמי הבריאות.
  • המדריך אחראי לוודא כי התזונה הניתנת לחניכיו מתאימה לצרכיהם.

תחום הטיפול בקבוצה

  • המדריך אחראי על גיבוש הקבוצה כיחידה חברתית.
  • המדריך אחראי לקיים סדר יום מובנה ועקבי.
  • המדריך אחראי על השכמה וכיבוי אורות תקינים בקבוצתו.
  • המדריך אחראי לקיים לפחות פעילות עיונית אחת בשבוע.
  • המדריך אחראי ליצור אקלים לימודי בקבוצתו.
  • המדריך אחראי ליצירת איזון חברתי בקבוצה.
  • המדריך יפעל ליצירת נורמות של עזרה הדדית בין חברי הקבוצה.
  • המדריך יפעל ליצירת אוירה של הקשבה ותרבות שיחה.
  • המדריך אחראי למעורבות של חניכיו בניהול עצמי של חייהם באמצעות הליכים דמוקרטיים.
  • המדריך אחראי על טיפוח תרבות הדיור, סדר, ניקיון ואסתטיקה של הבניין.
  • המדריך חייב להעביר לידיעת חניכיו את הנהלים בנושא ביטחון ובטיחות בכפר.
  • המדריך אחראי להתריע בפני הגורמים המתאימים על מפגעי בטיחות.
סדרי עבודה של מחנכי הקבוצה
  • סדר היום של מדריכי הקבוצה יהיה קשור קשר הדוק לסדר היום של חניכיו.
  • מדריכי הקבוצה אחראים על תיכנון הפעילויות בקבוצה.
  • על מחנכי הקבוצה להודיע למנהל הפנימייה/רכז השיכבה על כל אירוע חריג בקבוצה.
  • מחנכי הקבוצה ינהלו מפגש לצורך התעדכנות בזמן החלפת משמרת.
  • מחנכי הקבוצה ישתתפו באופן קבוע בישיבות הצוות של הפנימייה, בישיבות הצוות בבית הספר ובכל פורום הנדרש ע"י הנהלת הפנימייה.
תת-דפים (1): פרופילי המדריכים